Vanliga frågor

Vill du veta mer om vår arbetsprocess, funderar du över vad 3D-ljud egentligen betyder eller sitter du djupt försjunken i kontorsstolen och undrar hur du ska ro iland er första podcastreklam? Oroa dig inte, här svarar vi på dom vanligaste frågorna vi får från våra kunder.

Hittar du inte det du söker, har du specifika frågor om priser eller vill diskutera ert kommande projekt? Ring eller maila oss så pratar vi mer!

Ljud och Produktion

3D-ljud är en innovativ teknik som skapar en omslutande ljudupplevelse genom att placera ljud i ett tredimensionellt rum runt lyssnaren. Detta skiljer sig från traditionellt stereoljud, som enbart kommer från vänster och höger. Produktioner med 3D-ljud simulerar istället hur ljud upplevs naturligt av örat – ifrån alla riktningar, inklusive uppifrån, nerifrån framför och bakom.

Är du nyfiken på att inkludera 3D-ljud i en produktion? Va kul! 
Kontakta oss så pratar vi mer hur vi kan arbeta med 3D-ljud i ert projekt eller lyssna på våra senaste 3D-ljudsproduktioner i hörlurar och upplev skillnaden själv.

Ja, vi specialiserar oss på avancerade ljudtekniker för att ge dina projekt en professionell och dynamisk ljudupplevelse. Vi jobbar till exempel med tekniker som surroundljud, ljudpanorering, 3D-ljud, Dolby Atmos, och binaural inspelning för att skapa ett omslutande ljudlandskap. 

Oavsett om det handlar om podcastreklam, radioreklam, ljud till film, tv eller företagsvideos så ligger vår expertis inom ljudmixning, mastering och ljuddesign. Vi arbetar nära och tillsammans med våra kunder för att anpassa ljudet till deras specifika behov och målgrupp.

Lyssna på våra tidigare case eller hör av er till oss för mer info.

Absolut! Vi har en egen studio (hjärtat av kontoret) där vi spelar in allt från voice overs, musikproduktioner och övriga ljudeffekter. 

Kan man hyra er studio?
Ja, vid större projekt så har vi möjlighet att hyra ut vår studio. Kontakta oss så snackar vi mer.

Ja! Om tid och önskemål finns erbjuder vi gärna digital live session där både du som kund, speakern/inläsaren, eventuell byrå och vi på Nordblom Media är närvarande. Under dessa videomöten kan du som kund ge både feedback och regi direkt till speakern och på så sätt minimera risken för omtagning.

Såklart! Vi erbjuder röster på både svenska, engelska, norska, finska, danska, polska – You name it!

Vårt speakerförråd innehåller en mängd olika dialekter, språk och vi har arbetat med röstskådespelare och speakrar över hela världen.  

Lyssna på några av våra speakers eller kontakta oss för att prata mer.

Tjänster och Arbetsprocess

Kort och gått erbjuder vi egentligen allt kreativt inom ljudbranchen. Men för att vara mer specifik så arbetar vi främst med röster/VO och ljudproduktioner till radioreklam, podcastreklam, 3D-ljud, musikproduktion och stationsjinglar. Dessutom jobbar vi med copywriting, podcastproduktion och strategi.

Ingen dag är den andra lik och vi har till exempel skapat podcastreklam till Samsung och deras Galaxy AI, tagit fram radioreklam på 4 språk till Jula och producerat Sveriges första sponsrade 3D-ljudskampanj i podd till KIA.

Vilka tjänster är ni intresserade av?
Släng iväg ett mail eller slå en signal så snackar vi vidare!

Produktionskostnaden för radioreklam och podcastreklam beror på flera olika faktorer, såsom annonsens längd, typ av spot, manusberarbetning, valet av röster samt eventuell musikproduktion och ljudbilder. Därför finns det inget fast pris då ingen produktion är den andra lik.

En enklare profilspot med en röst, färdigskrivet manus kostar exempelvis mindre än en 3D-ljudproduktion med en kändis som VO där vi tagit fram en unik specialkomponerad sångjingel och kreativt manusarbete med flertalet ljudbilder.

Vill ni veta vad er radio- eller podreklam kostar att producera hos oss, eller har ni en fast budget och undrar vad vi kan åstadkomma med den?
Hör av er till oss och berätta mer så presenterar vi en prisbild för ert specifika projekt!

Alla projekt och alla kunder är olika. Så hur lång tid det tar från första kontakt med oss tills ni har slutproduktionen i era händer är olika från projekt till projekt.
Vissa produktioner kan ta några dagar och andra arbetar vi på i flera månader. Hur snabbt det går kan bero på produktionens omfattning, storlek och komplexitet men även antalet VO, spottar och ljudtekniker. Ett projekt med copyarbete, flera VO, dialoger och olika ljudbilder tar till exempel längre tid att producera än en klassisk profilspott som består av 1 VO och bakgrundsmusik.

Har ni en tight deadline eller något annat vi behöver ta hänsyn till?
Meddela oss så löser vi en produktion som passar era behov.

Oändligt! Vi vill att ni ska bli nöjda så svaret är enkelt – Ni får så många korr-rundor som behövs.

Absolut! Vi kan både spela in, producera, mastra och klippa podcast-avsnitt. Dessutom kan vi även ta fram strategi, koncept och reklam för din podcast om det önskas.

Övriga Frågor

Det enkla och tråkiga svaret är att du måste ha mycket tålamod, tur och helst mycket erfarenhet inom branchen. Många drömmer om att jobba som röstskådespelare/speaker och som nybörjare utan tidigare erfarenhet eller kontakt inom nätverket är det oerhört svårt att få jobb. 

Så hur kan man bli röstskådespelare?

Det finns ingen specifik utbildning som automatiskt gör dig till röstskådespelare eller speaker. Däremot kan du som utbildar dig inom skådespeleri, teater, sång eller musikal öka din kunskap, erfarenhet och förmåga att jobba med din röst och ditt scenspråk –  vilket gör dig mer attraktiv på jobbmarknaden.

A och O oavsett din utbildning eller kunskapsnivå är att du har tillgång till en studio hemma eller att hyra för att spela in dina röstprov i god kvalitet. Viktigt här är att jobba på din micteknik och att ljudisolera rummet för att eliminera bakgrundsbrus inspelningen.

Har ni lediga jobb som röstskådespelare?

Vi jobbar med röstskådespelare/speakrar i alla åldrar över hela Sverige och letar alltid nya talanger till våra projekt. Intresserad? Då är du varmt välkommen att skicka in ett röstprov till oss via länken nedan.

Jag vill jobba som speaker/röstskådespelare

Det finns ingen korrekt väg att ta när det gäller att göra en egen podcast. Vissa personer har ett specifikt ämne dem redan brinner för och andra drömmer om att specifikt starta en podcast men har ingen aning om vad den ska handla om. Oavsett så finns det olika beståndsdelar som är bra att bestämma och fundera över när du ska starta och driva en podcast. 

Hur startar och driver man en egen podcast?

  1. Välj ämne och format: Bestäm ett ämne som du brinner för och som har potential att engagera din målgrupp. Välj också ett format, till exempel intervjuer, monologer eller berättande, som passar ditt innehåll och publik.
  2. Planera och förbered: Skapa ett schema för dina avsnitt, inklusive hur ofta du ska publicera. Investera i grundläggande utrustning som en högkvalitativ mikrofon, hörlurar och inspelningsprogramvara för att säkerställa bra ljudkvalitet.
  3. Inspelning och redigering: Välj en tyst plats för inspelning och använd din programvara för att spela in. Efteråt, redigera inspelningen för att klippa bort oönskade delar, justera ljudnivåer och lägga till musik eller ljudeffekter för att förbättra lyssnarupplevelsen.
  4. Publicera och distribuera: Använd en podcast-värdtjänst som Libsyn, Podbean eller Anchor för att ladda upp dina avsnitt. Dessa plattformar hjälper dig att distribuera din podcast till stora plattformar som Spotify, Apple Podcasts, och Google Podcasts.
  5. Marknadsför och förbättra: Marknadsför din podcast via sociala medier, din webbplats och andra kanaler för att nå en bredare publik. Analysera lyssnarstatistik för att förstå vad som fungerar och förbättra framtida avsnitt.

Behöver du hjälp med koncept, idéer eller önskar du att någon annan redigerar avsnitten?
Släng iväg ett mail till oss så berättar vi mer hur vi kan hjälp dig.

Tröttnat på att läsa eller hittar du inte vad du söker? Ring oss så snackar vi.

0522 – 78 00 18