RADIOREKLAM

Fördelar med radioreklam


Radioreklam når ut till många människor!

Drygt 70 % av svenskarna lyssnar på kommersiell radio under en sammanhängande period på minst tre minuter varje vecka. Den genomsnittliga svensken lyssnar i genomsnitt på kommersiell radio drygt en timme om dagen (67-73 minuter om dagen enligt SIFO-mätningar gjorda i januari 2014.).

Den reklam som spelas i radio har alltså många lyssnare och detta är din chans att nå ut med ditt budskap.


Ljud är viktigt för att förstå budskap

Ljud är mycket viktigt när vi ska uppfatta vår omgivning och förstå känslor. Genom ljud kan man påkalla lyssnarens uppmärksamhet och med rätt bakgrundsljud kan man även skapa en passande atmosfär vilket kan förflytta lyssnaren till rätt situation och sinnesstämning. Att frammana rätt känsla hos lyssnaren är det som är nyckeln till en framgångsrik radiospot.

Valet av röst är viktigt, det är viktigt att rösten är personlig, trevlig och kan föra fram rätt känsla. Beroende på om en röst är manlig eller kvinnlig kan detta skapa två helt olika associationer och känslor.

Om man väljer att ha ett signaturljud eller ljudmärke kan man få människor att associera ett ljud till ett varumärke och på så sätt stärka varumärkets image. Genom att bygga upp en jingel med rätt sorters ljud kan vi få ut vårt budskap och styra människors känslor och beteenden.


Vad man ska tänka på när man gör en radiospot

Reklam skapas med kreativitet. En lyckad radiospot är den perfekta mixen av röster och manus tillsammans med rätt musik och ljudeffekter. Vi sitter inne på en mängd olika idéer på hur vi kan få fram ditt budskap bäst, men du får självklart gärna komma med egna förslag.

För att kunna träffa rätt behöver man innan man producerar en radiospot reflektera över vilken målgrupp ni har och vilket ert företags profil är.

Det man ska tänka på är att en radiospot normalt är 30 sekunder lång, under denna tid ska vi få fram rätt budskap till lyssnaren. För att reklamen lättare ska tas in av lyssnaren kan man behöva skala ner innehållet och fokusera på vad som är viktigast. Vi brukar till exempel undvika att ha med telefonnummer i spoten, de flesta har idag tillgång till dator och om vi istället lyckats nå ut med vilket företag reklamen gällde kan de lätt söka reda på era kontaktuppgifter.


Kostnad för att producera

Att köpa en radiospot är billigt. Jämför man med andra medier särskiljer sig radioreklamen tydligt i produktionskostnaden. Detta gör att radioreklam lämpar sig både för mindre lokala annonsörer som för större, mer påkostade kampanjer.


Vårt mål är att kunna leverera ljudproduktioner med hög kvalité till ett bra pris. Vi har inga lyxiga lokaler på Stureplan eller Avenyn, utan försöker hålla våra kostnader nere, som i sin tur gör att vi kan vara ett av Sveriges billigaste produktionsbolag.

Några aspekter som påverkar kostnaden är saker som:

  • Hur många röster behövs?
  • Finns en grund till ett manus eller behöver ett nytt manus tas fram?
  • Ska spoten innehålla en unik musikjingel?
  • Är det en spot eller en serie liknande spotar som ska produceras?

Några av de enklaste radioproduktionerna kan ligga på ett par tusen kronor och beroende på vilka extra komponenter ni vill ha tas ett prisförslag fram för varje reklam. Kontakta oss gärna för att att få en offert för vad er radiospot skulle kosta!

KONTAKT

  • TelefonTel : 0522 - 78 00 18
  • MobilMobil: 0730 - 27 38 35
  • E-postE-post: hello @ nordblommedia.se
  • Länk - KontaktformulärKontaktformulär

KOMMENTARER